Share

Alcohol verkleint risico op diabetes

25-05-2010 19:16, Edwin Swart, 669 views

Alcohol verkleint risico op diabetes

Eén tot twee glazen alcohol per dag verkleint het risico op het krijgen van diabetes type 2, oftewel ouderdomssuikerziekte.

Dat blijkt uit langdurig onderzoek door het Rijksinstituut voor Volkgezondheid en Milieu (RIVM) en het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) onder 35.000 volwassenen.

TNO en de Wageningen Universiteit hielpen de gegevens te analyseren, meldde TNO dinsdag.


Matige alcoholconsumptie kan volgens de onderzoeksinstituten deel uitmaken van een gezonde leefstijl, die diabetes kan voorkomen. Het is beter dan helemaal niet drinken.

Niet roken

Voor vrouwen is één drankje nog gezond. Bij mannen geldt dat voor maximaal twee glazen. Daarbij moeten mensen nog steeds wel gezond leven (voorkomen van overgewicht, voldoende bewegen, niet roken en uitgebalanceerd eten).

© ANP